14.10.2013.

Kako Izabrati Igračku Za Dete


Kako izabrati igračku za dete


U vreme praznika i dečjih rođendana dešava nam se da se nađemo u velikoj dilemi koju igračku da izaberemo za dete. Cilj je izmamiti osmeh, kupiti korisnu i kvalitetnu igračku.

Ono što je važno da imate na umu pre svega, bilo da dete dobro poznajete ili ne, a u čemu odrasli često greše, je da igračku kupujete detetu, a ne sebi.

Danas na tržištu igračaka nema toga što se ne može naći -  za sve uzraste, za sve kriterijume i sve džepove. Time što želite detetu da priuštite određenu igračku pokazujete da brinete o njegovom razvoju, željama, bezbednosti.

Kvalitet izrade je vrlo važna stavka prilikom odabira igračke. Osim što je važno da materijali po sastavu budu bezbedni za dete (što za sve uvezene igračke potvrđuje sanitarni inspektor svojim pečatom pri ulasku robe u zemlju), jednako je važno da konstrukcija igračke bude stabilna, a igračka primerena dečjem uzrastu (što je navedeno oznakom na pakovanju kao preporučeni uzrast).

U svakoj dečjoj sobi trebalo bi da se nađu raznovrsne igračke koje će stimulisati psiho-motorni razvoj deteta sa tri strane: fizičke, psihičke i socijalne. To ne znači gomilanje igračaka, već drugi pogled pri kupovini i pitanje: ‘Koju će korist dete imati od igračke koju želim da mu kupim? Da li dete već ima dovoljno ovakvih igračaka?’

Mnoge igračke pokrivaju više faza razvoja, a evo i koje gde spadaju:

Fizički razvoj

Čula (osnovna čula vida, dodira, sluha, mirisa):  Igračke iz ove kategorije veoma su važne u prvim etapama dečijeg razvoja.  One ohrabruju dečiju radoznalost izazivajući reakciju nekog od osnovnih čula i podstiču ga da istražuje svet oko sebe. Tu spadaju zvečke, glodalice i igračke različitih tekstura i zvučnih efekata. 

Fine motoričke veštine su veštine koje zahtevaju preciznost, kao na primer uzimanje predmeta između kažiprsta i palca, korišćenje prstića da se predmet okrene, usana i jezika da se okusi i oseti predmet... Ovde spadaju igračke koje mogu da se stiskaju, sorteri, figure, igračke koje se uklapaju, kocke, puzzle, bockalice...
Razvojne igračke

Krupne motoričke veštine su veštine koje zahtevaju velike telesne pokrete, pokrete delova tela ili celog tela. Ovde spadaju igračke koje zahtevaju šutiranje, puzanje, provlačenje, trčanje, skakanje itd. kao što su lopte, aktiviti gimnastike, guralice, hodalice, bicikle, vijače, trotineti, tricikli, tobogani, kućice, ljuljaške, klackalice, roleri.... 

Psihički razvoj 

Logička inteligencija je sposobnost da se napravi veza između delova informacija. Igračke kao što su slagalice, kocke i sl. učvršćuju detetovo logično razmišljanje, sekvence, koncept, uslovljenost i naposletku rešen problem. Ovde spadaju slagalice, kocke, društvene igre i igračke koje zahtevaju ponavljanje postupaka.
Zabavna nauka

Umetnička inteligencija je sposobnost da se nauče boje, oblici, da se crtaju linije, da se usvoje muzika i ritam, da se razume proporcija i perspektiva. Ovde spadaju igračke jarkih boja, knjige, pribor za crtanje, muzičke igračke…
Kreativne igračke

Lingvistička inteligencija je sposobnost da se upotrebe zvuci i reči da se izrazimo i da se razumeju ostali ljudi. Igračke koje pospešuju osetljivost na značenje reči, zvukova, ritmova i sl. su dobre za razvoj govorne inteligencije. Tu spadaju razne vrste lutki, igračke koje pričaju, zvučne i muzičke igračke...

Socijalni razvoj

Osećanja: Zdravo dete treba da zna da izrazi i kontroliše svoja osećanja. Osećajući ljubav i zaštićenost dete razvija svoj osećaj sigurnosti. Igračke koje mogu biti detetov drugar i pomoći mu da izrazi svoje emocije su vrlo važne da dete spozna kako da komunicira sa svojom okolinom uz obostrano poverenje. Ovde se ubrajaju mekane igračke, igračke koje se mogu zagrliti, razne karakterne igračke (likovi).


Veština komuniciranja je sposobnost da se kvalitetno i prikladno ulazi u odnose sa drugim osobama. Dobre veštine komunikacije vode dete da izvrši zadatke za koje mu je potrebna pomoć druge dece ili odraslih i čine ga produktivnim članom tima. Ovde spadaju igračke koje zahtevaju igranje uloga, kuhinjice, alati, lutke, knjige, igračke sa poznatim likovima. 



Samopouzdanje je sveukupni osećaj sopstvenog postignuća i vrednosti deteta, koje dobija od važnih osoba iz svoje okoline. Kada dete uspe da reši zadatak koji mu postavlja igračka, oseća se dobro. To mu pomaže da učvrsti samopouzdanje i više ceni sebe. Ovde ubrajamo igračke koje postavljaju zadatak kao što su kocke, slagalice, konstruktivne igračke, igračke koje zahtevaju ponavljanje postupaka...


Važno je znati da nema beskorisnih igračaka, da je igra proces učenja i da ne postoji igračka koja neće neko dete nekada zainteresovati i dovesti ga do novog ili potvrditi već stečeno znanje. U prilog ovoj tvrdnji stoji činjenica da deca umeju sasvim lepo i vrlo maštovito da se igraju poklopcima i varjačama koji se pretvaraju u bubnjeve, čaršafom i jastucima koji se pretvaraju u šator, sa dva štapa koji se pretvaraju u mačeve.



Autorski tekst SveZaKucu.rs

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.
Ovaj tekst je: